Jak na Modulové kolejiště TT

10.9. 2007

Podíváme se na to, jak začít, pokud chceme stavět modulové kolejiště TT. Povíme si, že se modulovka skládá a staví po jednotlivých modulech, těch je vícero typů. A nakonec něco o rámech (s nimi se také začíná).

Téma modulovky je provoz „odněkud – někam“, tzn. jednokolejka s koncovými a stanicemi a mezilehlou stanicí. Ale to je napsáno nepřesně, protože modulovka je „modulová“, tzn. uspořádání „moduliště“ se mění dle potřeby, chuti a nálady.

Důležitý bod při stavbě modulů – druh modulu:
Každý začátek je těžký, proto je vhodné začít modulem rovné trati. Je to prostě obdélník, kde uprostřed vede rovná kolej.Na každém konci je rozhraní. I těch je několik druhů, o tom však dále.Délka modulu je v podstatě libovolná – jeden extrém – maximální délka – vám způsobí starosti při stavbě ale hlavně při manipulaci a skladování (nikam se to nevleze) a druhý extrém – 20cm modul je sice skladný perfektně, ale vyplácáte pár rozhraní bratru za 300 Kč na 20cm trati…

Modul obloukový je prostě trať v oblouku. Rám modulu může mít tvar lichoběžníku nebo takového toho patvaru , co je na obrázku. Zde je důležité vědět, že čím je menší poloměr oblouku a větší úhel opásání modulu (např. R400 a 45° modul), tím více se osa koleje posouvá ze středu a vzniká nepřirozená situace, kdy na jedné straně modulu je habaděj místa a na druhé vůbec nic. Velikost rádiusů je věc diskutabilní. Podle mého by byla škoda dělat rádius příliš malý, řekněte pro TT 300mm, protože při stavbě modulovky nejsme přece vázáni šířkou panelu nebo jinými věcmi jako při stavbě klasického panelového kolejiště, tak proč si nedovolit oblouk R800 nebo R 1000? Nakonec je to přirozenější, pokud nestavíte třeba model tramvaje (šaliny, já vím).

Modul složený vám vytrhne trn z paty, jestliže máte nějaký super modelářský nápad nebo motiv z reality a ne a ne ho dostat do patřičných rozměrů a vybrat si z normalizovaných rozhraní.Prostě svůj modul rozdělíte na vhodném místě, použijete nenormalizované, svoje individuální rozhraní a je to. Jedinou podmínkou je, že tento složený modul bude mít na vnějších koncích normalizovaná rozhraní pro připojení k jiným modulům. A nakonec, těch individuálních rozhraní může být i více…Typickým příkladem složeného modulu bývají

moduly stanic. Zde bych radil podržet se skutečnosti a vybrat si nějakou stanici dle vlastní chuti a zkusit co možná nejvěrněji znázornit zhlaví, délky staničních kolejí, staniční budovy a zařízení apod. Vyhněte se nesmyslným zhlavím německého typu s křižovatkami, zhlavím do oblouku, vynuceným nedostatkem místa na panelu kolejiště, délkám staničních kolejí kolem 30 cm (vždyť já mám jen motoráka s přívěšákem) apod.Vždyť délka staničních kolejí v realitě u nejkratších stanic bývá kolem 120 m – a to  je v TT pořád 1 m… Asi je vhodné zmínit se o výhybkách (výměnách). Ty 15 stupňové rychle zapomeňte, vhodnější jsou např. Tillig EW2 s pružnými jazyky a kovovou srdcovkou – dostanete je buď hotové nebo jako stavebnice. Pohon výměn zásadně zespoda (jsem modeláři, ne?), motorický, elmag nebo ruční. Ovládání stanic a elektrické zapojení je téma na jindy…

Základ každého modulu je rám…

Jeho šířka je v podstatě daná šířkou rozhraní. V měřítku TT je to 400 mm. Osa koleje je uprostřed, takže jediné, co zbývá, je určit délku. A tu vymezují dva extrémy: maximum – jaký se podaří vyrobit rám a kam tu obludu potom dám, jak se mi to vleze do auta nebo pod postel a kdo se s tím má pořád tahat! A druhý (minimum) vyhodil jsem tolik peněz za přesně vyřezaná rozhraní a teď z toho mám jenom 20 cm kolejí?! Z praxe je dobré si uvědomit, že délka flexi kolejí pro TT je 800 mm od fy Litomyský a tuším kolem 680 mm od fy. Tillig. Takže pokud se chci vyhnout nastavování kolejí, už toto je jistá nápověda. Ale i moduly kolem 1000 mm i 1200 mm jsou přijatelné, zvlášť, když chci modelovat nějakou specialitku, kde si motiv krajiny vynutí větší délku (např. most nad hlubokým údolím nebo silniční nadjezd).

Materiál rámu Je možno volit mezi dřevem, kovem nebo plastem. Jelikož mám největší zkušenosti se dřevem, budu se věnovat nadále jemu.

Rám je možno provést jako páteřový (ve tvaru písmena H) nebo nejběžnější provedení jako ….. prostě rám.

10 odpovědí na “Jak na Modulové kolejiště TT

  1. Ahoj a dobrý večer,
    každé čelo má dvě díry průměr 10mm a spojují se šrouby s podložkami a maticemi M8.
    Rozdíly mezi 10 mm dírou a M8 je schválně – umožní vyrovnat moduly stranově i výškově na kolejnice.
    Mimochodem – s čely modulu jsou sevřeny i nohy, resp. jejich překližková část.
    Jirka Veselý

  2. Dobrý den. Uvažuji o stavbě kolejiště složeného ze tří modulů s možností dalšího rozšiřování a zajímalo by mě propojení kolejí jednotlivých modulů. Je na to nějaká speciální propojovací kolej, která se například vloží do místa spoje nebo se prostě koleje spojí „hrana na hranu“, tím jak se mechanicky spojí jednotlivé moduly. Nehrozí potom vykolejování vlaku?
    Díky za odpověď.

  3. Dobrý den Ladislave.
    U modulů jde kolej až na hranu modulu (resp. cca 0,5mm před hranou modulu). Tam je kolej pevně připevněna k rámu (např. kolejnice napájeny na hlavičky vrutů).
    Moduly se spojují „na tupo“ k sobě, spojovací otvory mají d10mm, šrouby jsou M8m tudíž je dost prostoru na vyladění „strany“ a „výšky“ kolejnic navzájem k sobě.
    Dělá se to lépe ve dvou – jeden utahuje šrouby a dívá se z boku na „výšky“, druhý se dívá zezhora a kontroluje „stranu“.
    Vykolejování fakt nehrozí – léta zkušeností…
    Na druhé straně – tento případ je jednoduchý, protože se ladí jen jedn kolej. Pokud bych měl ladit třeba panely kolejiště, kde se potkávají v různých místech a výškách vícero kolejí, takot byhc to nedělal. Použil bych „pasštyky“. Pokud je zájem, napíšu o co go…

  4. Dobrý den, děkuji za odpověď.
    Právě propojení více kolejí na hraně modulu, případně i, jak píšete, v různých místech a výškách, je to, co mi leží v hlavě. Nerad bych to „překombinoval“ a vytvořil něco, co by pak v praxi zadělalo na problémy.
    A ještě jeden dotaz a sice je nějakým způsobem normovaná nebo doporučená základní výška modulu. Železničáři by asi řekli výška temene kolejnice nad úrovní podlahy….
    Děkuji za odpověď.

    • Dobrý večer znovu,
      jen pro pořádek „modul“ je kus krajiny, v TT široký 400mm, v HO 500mm s normalizovaným rozhraním, kde je uprostřed jedna kolej (u jednokolejného modulu).
      Tomu ostatnímu, kde je více kolejí s různých osách a výškách neříkám modul ale segment.
      Segment je prostě kus panelového kolejiště, veliký tak, aby se dal prostrčit dveřmi :-).
      Pokud se tedy bavíme o segmentu (viz reportáž ze stěhování našeho velkého klubovního kolejiště), je spojování kolejí na hranách řešeno takto:
      kolej na segmentu končí cca 50mm (dle situace) před hranou segmentu, to samé na protikusu. po sestavení segmentů – sešroubování vznikne tedy 50+50mm kus bez koleje. Vyrobí se tzv. pasštyk (origo der Passstück), který se vloží do mezery a ustaví se pomocí vodivých kolejových spojek. Konce mohou být zbroušeny do špiček kvůli dilataci. Nepřesnosti rámů se tak rozdělí na dvě menší. Pasštyk má zespodu nalepený tenký papír a je zasypaný a zalepený štěrkem.
      Podle zkušeností sebelepší vodící čepy a sebepřesnější truhlářská práce nevede k přesné poloze kolejí v různých patrech a osách. Je tu dilatace, průhyb, botnání dřeva, vlhkost, atd.
      Navíc rovnání jednoho modulu 40cm širokého a segmentu kolejiště třeba 2m s výškou třeba 60-80cm nelze vůbec srovnat. (rovnání segmentu je skoro nemožné).
      Jo a ta výška modulu – každý jezdí na jiné výšce. Myslete n astabilitu- TT modul 40cm široký a pod ním 1,5m nohy – to nebude moc stabilní… Druhá otázka – jak jsou vysoké vaše děti? Uvidí na to? Třetí – potřebujete to podlézat? Další – chcete to krytovat nějakou plachtou? Atd. Myslím, že v TT by mohlo být fajn cca 80cm nad zemí.
      Tož tak!

      Tož tak

  5. Velice děkuji za vysvětlení. Zatím si to rovnám v hlavě a na papíře a sbírám informace. To řešení s Passtückem jsem si tak nějak představoval. Jenom pro lepší pochopení mých otázek první TT-kolejiště jsem stavěl s mým otcem někdy v roce 1967. Později jsem stavěl jiné pro syna, který dnes pracuje jako strojvedoucí. Současná technická úroveň jak samotných modelů tak i kolejiva a příslušenství mě fascinuje natolik, že velice vážně uvažuji o stavbě pro vnoučata.

Napsat komentář: Jiří Veselý Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *