Jak na Modulové kolejiště TT

10.9. 2007

Podíváme se na to, jak začít, pokud chceme stavět modulové kolejiště TT. Povíme si, že se modulovka skládá a staví po jednotlivých modulech, těch je vícero typů. A nakonec něco o rámech (s nimi se také začíná).

Téma modulovky je provoz „odněkud – někam“, tzn. jednokolejka s koncovými a stanicemi a mezilehlou stanicí. Ale to je napsáno nepřesně, protože modulovka je „modulová“, tzn. uspořádání „moduliště“ se mění dle potřeby, chuti a nálady.

Důležitý bod při stavbě modulů – druh modulu:
Každý začátek je těžký, proto je vhodné začít modulem rovné trati. Je to prostě obdélník, kde uprostřed vede rovná kolej.Na každém konci je rozhraní. I těch je několik druhů, o tom však dále.Délka modulu je v podstatě libovolná – jeden extrém – maximální délka – vám způsobí starosti při stavbě ale hlavně při manipulaci a skladování (nikam se to nevleze) a druhý extrém – 20cm modul je sice skladný perfektně, ale vyplácáte pár rozhraní bratru za 300 Kč na 20cm trati…

Modul obloukový je prostě trať v oblouku. Rám modulu může mít tvar lichoběžníku nebo takového toho patvaru , co je na obrázku. Zde je důležité vědět, že čím je menší poloměr oblouku a větší úhel opásání modulu (např. R400 a 45° modul), tím více se osa koleje posouvá ze středu a vzniká nepřirozená situace, kdy na jedné straně modulu je habaděj místa a na druhé vůbec nic. Velikost rádiusů je věc diskutabilní. Podle mého by byla škoda dělat rádius příliš malý, řekněte pro TT 300mm, protože při stavbě modulovky nejsme přece vázáni šířkou panelu nebo jinými věcmi jako při stavbě klasického panelového kolejiště, tak proč si nedovolit oblouk R800 nebo R 1000? Nakonec je to přirozenější, pokud nestavíte třeba model tramvaje (šaliny, já vím).

Modul složený vám vytrhne trn z paty, jestliže máte nějaký super modelářský nápad nebo motiv z reality a ne a ne ho dostat do patřičných rozměrů a vybrat si z normalizovaných rozhraní.Prostě svůj modul rozdělíte na vhodném místě, použijete nenormalizované, svoje individuální rozhraní a je to. Jedinou podmínkou je, že tento složený modul bude mít na vnějších koncích normalizovaná rozhraní pro připojení k jiným modulům. A nakonec, těch individuálních rozhraní může být i více…Typickým příkladem složeného modulu bývají

moduly stanic. Zde bych radil podržet se skutečnosti a vybrat si nějakou stanici dle vlastní chuti a zkusit co možná nejvěrněji znázornit zhlaví, délky staničních kolejí, staniční budovy a zařízení apod. Vyhněte se nesmyslným zhlavím německého typu s křižovatkami, zhlavím do oblouku, vynuceným nedostatkem místa na panelu kolejiště, délkám staničních kolejí kolem 30 cm (vždyť já mám jen motoráka s přívěšákem) apod.Vždyť délka staničních kolejí v realitě u nejkratších stanic bývá kolem 120 m – a to  je v TT pořád 1 m… Asi je vhodné zmínit se o výhybkách (výměnách). Ty 15 stupňové rychle zapomeňte, vhodnější jsou např. Tillig EW2 s pružnými jazyky a kovovou srdcovkou – dostanete je buď hotové nebo jako stavebnice. Pohon výměn zásadně zespoda (jsem modeláři, ne?), motorický, elmag nebo ruční. Ovládání stanic a elektrické zapojení je téma na jindy…

Základ každého modulu je rám…

Jeho šířka je v podstatě daná šířkou rozhraní. V měřítku TT je to 400 mm. Osa koleje je uprostřed, takže jediné, co zbývá, je určit délku. A tu vymezují dva extrémy: maximum – jaký se podaří vyrobit rám a kam tu obludu potom dám, jak se mi to vleze do auta nebo pod postel a kdo se s tím má pořád tahat! A druhý (minimum) vyhodil jsem tolik peněz za přesně vyřezaná rozhraní a teď z toho mám jenom 20 cm kolejí?! Z praxe je dobré si uvědomit, že délka flexi kolejí pro TT je 800 mm od fy Litomyský a tuším kolem 680 mm od fy. Tillig. Takže pokud se chci vyhnout nastavování kolejí, už toto je jistá nápověda. Ale i moduly kolem 1000 mm i 1200 mm jsou přijatelné, zvlášť, když chci modelovat nějakou specialitku, kde si motiv krajiny vynutí větší délku (např. most nad hlubokým údolím nebo silniční nadjezd).

Materiál rámu Je možno volit mezi dřevem, kovem nebo plastem. Jelikož mám největší zkušenosti se dřevem, budu se věnovat nadále jemu.

Rám je možno provést jako páteřový (ve tvaru písmena H) nebo nejběžnější provedení jako ….. prostě rám.

2 komentáře k „Jak na Modulové kolejiště TT

  1. Ano looku, jsou opačně. Je to test pozornosti čtenáře 🙂 Díky ,opravím to.
    Jirka Veselý

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *