Stavba „Karkulky“ ve velikosti tt

27.1. 2008

Tyto příspěvky budou zaměřeny na stavbu T444.1 ve velikosti TT. Pojezd bude zhotoven z náhradních dílů V100 od firmy Tillig a skříň modelu bude upravena z odlitku p. Číže.

Obsah článku:

  1. Úvod
  2. Nákup
  3. Fotky náhradních dílů
  4. Podvozek

1. Úvod

Nejprve si rozebereme jednotlivé body problematiky a proč právě to a ne ono.

Jako první věc si musíme ujasnit, k čemu budeme lokomotivu stavět, jaká má být úroveň detailů, zdali bude funkční, kde s ní budeme jezdit, kolik chceme investovat a kolik času s ni chceme strávit.

Pokud chceme stroj do vitríny, tak nemusí být funkční, ale měl by být zpracován do co nejpodrobnějších detailů. Pokud budeme s lokomotivou jezdit doma a máme již odrostlejší děti (konec střední školy), tak mohou být detaily na vysoké úrovni. Pokud s ní budeme jezdit na různá setkání, tak záleží na tom jaká věková kategorie bude s tím strojem jezdit a jak budou rejpat Vaši kolegové. Pokud budeme lokomotivu pouštět na klubovém kolejišti, nebo modulišti, kde jsou i kroužky pro mládež nebo děti, tak musí být detaily „blbuvzdorné“ a dobře opravitelné.

Je několik možností, jak tento stroj postavit. Nejprve si vybereme „kastli lokomotivy“. Tu si můžeme podle výkresů a nákresů sestavit doma, nebo můžeme chvílí brouzdat po internetu a najdeme dva, i více, způsoby, jak si ji opatřit. Budeme předpokládat, že kastli nekoupíme již hotovou, protože je možné, že budeme muset udělat několi změn, které by mohly hotový výrobek poškodit.

První a zároveň jednodužší způsob je koupit si odlitek. Pravděpodobně od pana Číže z Ostravy. Tyto odlitky nepatří mezi nejlepší, které se dají sehnat, ale i tak je nutno uznat, že se pan Číž poslední dobou velice zlepšil, protože u odlitku, který mám od něj zakoupený, nejsou, jak bývalo dříve zvykem, prohnuté boky lokomotiv, slité některé detaily, některé partie silně neodpovídající předloze, atd… Taktéž jsem nenašel nikoho dalšího, kdo by lokomotivu T444.1, respektive podle pluhu T444.02 dělal (726 a 725.5). Taktéž časově je asi méně náročnější než níže popsané lepty.

Další možnost je koupit si lokomotivu v leptu, což doporučuji spíše zdatnějším modelářům, protože je potřeba mít již nějakou zkušenost s prací s leptem. Výrobců leptů je několik. Lokomotivu T444 dělá pokud vím pan Košťál, DK-model a mohu doporučit, protože jeho lepty patří k těm lepším, i když jsou v nich chyby, ale ty většinou poznají jen znalci a při podrobné studii. Jinak je tato metoda asi nejvíce časově náročná.

Jak jsem psal, tak jsem si koupil odlitek od pana Číže, budu na něj dělat nějaké doplňky z leptu pro větší realitu. Avšak taky budu muset brát zřetel na provoz na klubovním modulišti, kde může tento stroj přijít k úrazu.

Docela dlouho jsem přemýšlel, co tam dám za pojezd. A tak při náhodném hledání nějaké fotodokumentace na internetu jsem našel stránky pana Petra Smutka (http://modely-tt.wz.cz/) a tam návod na stavbu pojezdu z náhradních dílů V100 od firmy Tillig. Mimochodem je tam i mnoho dalších jiných zajímavých informací. Například další možnosti nátěru vozidel, jež nebudu rozebírat, a další.

Takže pokud již máte vybranou metodu postupu, tak je dobré si taky vybrat číslo lokomotivy, kterou chcete zpracovat. Sehnat co nejvíce fotografií, případně si ji sám vyfotit a oměřit detaily. A můžeme se pustit do sehnání potřebných dílů ke stavbě tohoto stroje

2. Nákup

Seznam jednotlivých dílu potřebné ke stavbě funkčního modelu

Nerad bych někomu dával nepravdivé informace, ale vzhledem k dodacím lhůtám firmy Tillig jsem se rozhodl uveřejnit jednotlivé díly před dodáním. Jednotlivé ceny se budou pravděpodobně lišit o pár korun, závisí na kursu a na marži prodávajícího.

Seznam obsahuje jednotlivé díly, první číslo je pořadí položky v katalogu u lokomotivy V100. Druhé je katalogové číslo, třetí název v němčině. Čtvrté čislo je cena v Kč, co mě to stálo a poslední počet v kusech

 Poř.č kat. číslo název cena v Kč počet
2 205507 Rahmen 2, dek. 245,- 1
8 304670 Motorhalter 12,5 1
13 200455 Schalt mont. 124,- 2
14 306700 Kardanwelle 25,- 2
15 200456 Motor vollst. 499,- 1
19 303050 Drehgestell, Teil A. 38,- 2
20 303060 Drehgestell, Teil B. 38,- 2
21 322120 Stirnrad z 20 30,- 2
22 318660 Zahnrad 20/13 13,- 2
23 303040 Zahnrad 15 19,- 4
24 200421 Stromfeder re. vollst. 30,- 2
25 200422 Stromfeder li. vollst. 30,- 2
26 303070 Drehgestellverkleidung 25,- 2
27 200419 Treibradsatz m. Haltreifen 87,- 1
28 209120 Treibradsatz 62,- 3

Co se týče rámu je potřeba, aby to byl rám kat. č. 205507. Protože u lokomotivy V 100 existují dvě varianty provedení, jedno má na bocích kryty a druhé je nemá. Něco jako u nás lokomotivy T 466.2 a T 448.0 ( 742 a 740 ). My budeme potřebovat verzi bez bočních krytů, protože budeme rám zužovat. Tím pádem si ulehčíme práci. Pokud budete chtíl lokomotivu bez bandážované nápravy, tak položku 27 smažte a k položce 28 změňte počet kusů na 4.

Jako další budeme potřebovat „kastli“ lokomotivy. Pokud to bude odlitek, tak pravděpodobně u pana Číže z Ostravy. E-mail a jaho kompletní nabídku najdeme na stránkách www.litomysky.cz (pro línější, kterým se nechce hledat http://www.litomysky.cz/BIX/prehled.htm ).

Taktéž můžete uvažovat o leptu, což bych doporučil lept fy DK-Model, pokud je ještě aktuálně v nabídce.

Přikládám pár fotek odlitku a již sestaveného jednoho podvozku:

 Postupně začnu rozebírat jednotlivé kategorie skládání. Jako první bude složení podvozků spolu s fotkami jednotlivých dílů a jejich usazení. Současně s tím začnu s broušením odlitku a výrobě leptaných doplňků.

3. Fotky náhradních dílů

 

Rozhodl jsem se vyfotografovat veškeré náhradní díly, které mám momentálně k dispozici.

Řazení je podle katalogových čísel nebo podle uskupení (ozubená kola, nápravy, atd…). Vždy se pokusím k tomu dát nějáký popis

Začneme od podvozku:

V levo je díl 200419, což je hnací náprava s jedním bandážovaným kolem, v pravo pak 209120, která je bez bandáže. Samozřejmě je možné provozovat lokomotivu bez bandážované nápravy, pak je potřeba, aby byla dobře dovážená kvůli prokluzu. Taktéž záleží na místě provozování, protože na domácím kolejišti jsou většinou velká stoupání a s těžšími vlaky by mohla prokluzovat.

První dvě fotky jsou díl 303050 a druhý dvě 303060. Jsou to převodové skříně podvozku. V levé jsou zabudované hřídele, na kterých se otáčí ozubená kola

Pokračujeme převody. Jako první je 200455. Což je horní držák převodovky. venku je posuvné uložení kardanu od motoru a na stejné hřídelce je uložen šnek, který je v záběru s dalším ozubeným kolem. Objímka, která je pod kamenovám uložením kardanu, složí k zajištění proti vypadnutí z rámu. První ozubené kolo  je 322120, které je v přímém záběru se šnekem a s větší částí dalšího ozubeného kola. To je 318660, kde se mění převodový poměr. Další je 303040, které je v záběru s předešlím kolem a s ozubením na hnací nápravě.

Díl 303070 je spodek k převodovce a zároveň v ní drží hnací nápravy.

Pravý 200421 a levý 200422 sběrač proudu z náprav.

To je z podvozku vše. Jeho sestavení se budeme věnovat v některém z dalších dílů. Další skupinou bude Hnací jednotka a přenos výkonu na podvozek:

Motorek 200456 není žádné ořezávátko. Jak je patrné z nápisu je výrobce Mashima, funguje na stejnosměrný proud, max. 12 voltů. Na výstupní hřídely, na obou koncích, jsou nalisovány mosazné setrvačníky a kamenové uložení pro kardany. Takto sestavený motorek dostanete přímo od dodavatele. Nevím jestli by byla cena lepší, kdyby to bylo bráno přímo od výrobce, ale i tak je to rozumná cena ( 499,- kč ). Vedle je umístěn kardan 306700, který přenáší kroutící moment ke šneku.

Rám zatím bohužel namám, takže jako poslední je zobrazen držák motoru 304670. Ten si lze i vyrobyt doma, ale vzhledem k ceně dílu je lepší originál, než se s tím doma piplat.

To je vše. V dalších dílech se budu věnovat sestavení podvozku a broušení „kastl“ lokomotivy

4. Podvozek

Tento díl se bude věnovat poskládání podvozku bez masek, pokračování bude, jak ve stavbě postoupím dále.

K vlastnímu sestavení podvozku budeme potřebovat tyto díly (kat. čísla): – 200419, 200421, 200422, 200455, 200456, 209120, 303040, 303050, 303060, 303070, 318660, 322120, popis je v inulém článku.  Je záhodno, aby byly všechny připraveny co nejblíže. Na sestavení 1 podvozku bude potřeba vždy polovina výše uvedených dílů mimo hnacích náprav. Ty jsou po 3 kusech nebandážované a 1 kusu bandážované.

Jako první díl podvozku použijeme 303050, což je ½ převodové skříně, která má hřídele pro uložení převodových kol. Celkem to jsou 4 hřídele. Dvě spodní, které mají dorazy, jsou ve stálém převodu s nápravami. Mezi nimi je o trochu výše hřídel, na které je uloženo převodové kolo, které mění převodový poměr. A poslední hřídel, která je umístěna úplně nejvýše je pro ozubené kolo, které převodově spojuje šnek s ozubeným kolem na měnění převodu. Dva půl otvory úplně dole jsou na nápravy.

Po zaklapnutí můžeme přidělat horní držák spolu se šnekem a polohového konce pro kardan 200455. Tento díl usadíme tak, že „objímka“ která je součásti horního dílu, kopíruje povrch obou dílů skříně a díry v dolní části zapadnou do výstupků na povrchu jednotlivých dílů převodové skříně. Tím pádem nám vznikne vymezení pro usazení a otáčení v rámu.

Poslední tři operace jsou zde uvedeny pouze pro kompletnost návodu. My budeme muset odřezat masky podvozku a dát tam ty co potřebujeme, a které jsou na skoro všech dieselových lokomotivách vyráběných v bývalém Československu.

Další díl je sbírání proudu z náprav, zde budou použity dva díly 200421 a 200422, na jednotlivém pořadí usazení nezáleží. Jen je potřeba, aby byly po ruce hnací nápravy. Na povrchu převodové skříně jsou dva malé výstupky, nacházejí se pod spodním dorazem rámu. Každý sběrný pásek má tři otvory. Ty dva velké zapadnou do výstupků a drátek prostrčíme drážkou v tělese převodovky úplně nahoru. To provedeme na obou stranách. Poznámka: Na fotografiích není drátek veden drážkou až úplně nahoru a tudíž je taktéž špatně otočen. Tohle jsem zjistil až při psaní návodu a všem se omlouvám, že to není fotograficky zdokumentováno tak jak to má být.

Jako předposlední operace je uložení náprav 209120, případně jedné 200419 s bandáží a jedné předtím uvedené. Pokud dáváme nápravu bandážovanou, tak ji musíme uložit co nejblíže ke středu lokomotivy, což je ta půl otvor, který se nenachází pod šnekem. To mám taky špatně vyfotografované. Dále je potřeba dát pozor na to, aby nápravy zabíraly přímo s ozubeným kolem, protože pokud ji dáme naopak, můžeme poškodit ozubení na nápravě. Při použití dostatečně velké síly.

Jako poslední operace je nasazení spodního dílu 303070, který zajišťuje nápravy a převodovku. Ten nasadíme tak, že dvěma otvory, které jsou v osách náprav, je vidět ozubená kola na nápravě. Nejdříve zacvakneme jednu stanu a potom teprve tu druhou. Pokud tento díl dáme naopak, tak ho nezaklapneme a můžeme poškodit ozubená kola nejen na nápravě. Tuto operaci doporučuji dělat ihned po předchozích dvou a zároveň je dobré držet podvozek otočený nápravami nahoru. Je to nejjednodušší způsob.

A nakonec pár fotek sestaveného podvozku.

Rozdělání tohoto podvozku je samozřejmě jednodušší. Akorát musíme dát pozor při oddělávání spodního dílu podvozku a horního držáku se šnekem. U spodního dílu dáme malý plochý šroubovák do otvoru, který je na obou koncích. Poté držadlo šroubováku opatrně tlačíme od převodů, a tím uvolníme západku, která drží převodovku o spodního dílu. Podobně postupujeme u horního držáku. Zde ale použijeme ostřejší předmět, třeba špendlík nebo jehlu od kružítka. Musíme nadzvednou jednu stranu s otvorem nad výstupek a trochu ho odtlačit. Druhá strana jde již sama. Převodovku „rozlouskneme“ prstama nebo malým šroubováčkem. Pozor na převody!

Tímto je sestavení podvozku za námi. Jakmile budou připraveny masky podvozku, tak je zkusíme osadit. Teď je před námi velice neoblíbená část broušení odlitku. Ti co dělají karkulku z leptu, tak je čeká skládání. Což jím taktéž nezávidím. Příště se tedy podíváme na problematiku broušení odlitku a na co si dávat pozor. A těm, kteří nechtějí čekat, doporučuji brousit přebytek plastu někdy mimo obytné místnosti. Třeba v dílně, nebo ve sklepě, protože to dělá neuvěřitelnej nepořádek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *