Kalibrace vozidel

21.2. 2017

Jednou z podmínek nasazení vozidel na klubovních kolejištích je jeho kalibrace. Jak na to?Samosebou musí mít mašinka nainstalovaný dekodér – běžných výrobců, jako Lenz, Zimo, Kühn, CT elektronic, Digitrax apod.

První akce sice přímo nesouvisí s kalibrací, ale je dobré ji provést napřed a hned vysvětlím proč. Jde o přidělení ADRESY dekodéru mašinky.
Seznam obsazených adres je nejlépe vyčíst ze serveru – PC u stanice Skuhrov nebo u TT modulovky. Adresa je vždy ČTYŘMÍSTNÁ, první tři místa vyjadřují řadu vozidla podle nového značení a poslední číslice pořadové číslo. Pro mého  nového velkého Hektora řady T 458.1 tedy hledám aresy 721X a přidělím adresu podle volné poslední číslice. Já volím 7216.

Po přesunu ke zkušebnímu okruhu a zapnutí PC včetně centrály NanoX položím mašinku na koleje a spustím SW JMRI.
Kalibrace jde provést samozřejmě i v jiných software, popisuju JMRI, protože je to free software a používáme ho již dlouho a úspěšně. Zdarma ke stažení na jmri.org.

Smysl kalibrace je nastavit tyto parametry:

  1. Evidovat parametry popisující mašinku – název, vlastník, popis, poznámka atd. tyto parametry mají pomoci identifikovat moji mašinku
  2. Nastavit rychlost mašinky pro jednotlivé jízdní stupně. Jde o to, že řídící software kolejiště neříká mašince :“ jeď rychlostí 40km/h!“ ale říká jí : “ jeď jízdním stupněm 15!“. A naším úkolem je nastavit parametr pro jízdní stupeň 15 tak, aby mašinka skutečně jela čtyřicítkou
  3. Nastavit zrychlení a zpomalení mašinky. Zrychlení je víceméně otázka vkusu ale zpomalení je velice důležité. Řídící software kolejiště nejprve zpomalí mašinku na jízdní stupeň 15 (40km/h). a pak ji 50cm před bodem zastavení udělí jízdní stupeň 0 (0km/h). Mašinka začne zpomalovat, až se zastaví.
    Krátce řečeno je třeba nastavit parametr pro zpomalení tak, aby model zastavil z rychlosti 40km/h bezpečně během 50cm.

A teď  hurá na JMRI !

Začne to takto:



Nejprve je třeba vyplnit „personálie“ mašinky

 

 

 

Poté změnit adresu dekodéru za novou. V mém případě bude nová „7216“, Změny zapíšu do dekodéru kliknutím na tlačítko „Zapsat změny listu“

 

 

 

Nyní přejdeme na kartu „Rychlostní tabulka“ a nezapomeneme zvolit „Použít rychlostní tabulku“. Nyní je třeba kliknout na tlačítko „Přečíst úplný list“ Mašinka se začne „cukat“ PC vyčítá parametry z dekodéru do počítače. Žluté podsvícení jezdců postupně mizí.

 

 

 

Teďˇ je potřeba mašinku rozjet. Z hlavního menu volbou „Akce“ spustíme nový ovladač, zadáme do pole „Adresa“ Adresu 7216 a klikneme na „Nastavit“. Přepneme ze zobrazení v procentech na jízdní stupně. Nastavíme jízdní stupeň 15 a mašinka se rozjede. Směr můžu změnit dole pod jezdcem.
Pro měření rychlosti mašinky používáme tzv. „Tachowagen“, vyrobený pomocí plošiňáku a cyklocomputeru z Lídlu.
Nyní na stupeň 15 musí cyklocomputer ukázat na displeji 40. Pokud ne (asi tak 99% případů), je třeba postupovat takto:

 

Kurzorem najdeme na jezdec, odpovídající jízdnímu stupni 15. Podle situace ho přetáhneme nahoru či dolů. Jezdec se podsvítí žlutě. Nezapomeň kliknout na tlačítko „Zapsat změny listu“. Po novém rozjezdu mašinky odečti novou hodnotu na cyklocomputeru a postup dle potřeby opakuj.

To stejné proveď pro jízdné stupeň 19 (60km/h) a 22 (90km/h). Pokud tvoje mašinka (resp. její reálná předloha) jezdila maximálně např. 80km/h, sraz všechny jezdce rychlejších jízdních stupňů dolů tak, aby i při jejich použití nejela mašinka rychleji. Jsme modeláři, ne závodníci!

Teď máš tři jezdce – stupeň 15, 19 a 22 správně. Dolaď ostatní jezdce tak, aby byla křivka plynulá a ne hrbatá (jak je na obrázku výše).

Další akce se bude týkat nastavení zpomalení (brždění). Toto je velice důležité! Pokud mašinka ze stupně 15 nezastaví na 50cm, na kolejišti přejede do dalšího úseku a zablokuje jej. Nezbývá potom, než mašinkou ručně couvnout. To je obzvláště při frmolu v provozu nebo na nepřístupných místech velice nepříjemné.

Přejdi na kartu „Motor“ a zadej „Přečíst úplný list“. Poté změň hodnoty v kolonkách pro brždění a rozjezd. čím větší číslo, tím pozvolnější dojezd.
Potom rozjeď mašinku na jízdní stupeň 15 (40 km/h) a v okamžiku, kdy míjí značku na okruhu, zmáčkni na ovladači klávesu „Zastavit“ (ne STOP, to by mašinka zastavila „na fleku“) a pozoruj kde mašinka zastaví. Uprav parametr brždění tak, aby čelo mašinky zastavilo mezi 49-50cm.

A úplně poslední akce – řekni Soubor – uložit. A máš všechna data dekodéru vyzálohovaná. Myslím, že to celé provést trvá zlomek toho času kdy jsem psal tento článek.

No a nyní konečně můžeš mášu prohnat na kolejišti. A vlastně ještě… ale to až někdy příště.

Ahoj!

Jirka V.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *