Pokládka kolejí

2.10. 2007

Popíšu a ukážu (sakra, to je jako na vojně) pro toho, kdo má zájem, pokládku flexi – kolejí. Návod je použitelný pro měřítko TT i HO, technologie pro rovný modul. O pokládce kolejí na obloukový modul se budem bavit, až to bude, vzhledem k chybějícím fotkám, aktuální.

Jakékoliv smysluplné připomínky vítám – nejsem vševědoucí.

 

Pokládáme tedy flexi kolej na rovný modul. Co budeme potřebovat:

  • flexi kolejivo
  • pravítko nebo rovnou lištu (má používám za studena válcovaný profil, tzv. hlazenku, 12×10 – 800mm
  • polohovací plechovou šablonku (jsou k půjčení v klubu, TT i HO)
  • lepidlo – používám disperzi s vodou 1:2 (tudíž více vody, že?)
  • zátěž
  • mosazné hřebíčky nebo kuprexitové pražce na fixaci na krajích modulu
  • modelářskou pilečku nebo proxonku s řezacím kotoučkem na kolejové pruty

A jdeme na to!

 

Pájení přívodních vodičů

Dejme tomu, že náš TT  modul má délku 1000mm. Flexi koleje od Litomyského jsou  dlouhé 800mm, Tillig je má ještě o něco kratší. To znamená, že je třeba použít dvou flexi kolejí. I přesto, že použiju kovových spojek (ale jde to i bez nich a vypadá to modelověji…), každá ze dvou flexek bude mít svůj vlastní el .přívodní vodič !! Být zde líný znamená zadělat si do budoucna na vážný problém!

  1. Zkusmo položit flexi koleje na modul, zarovnat je na okraj (pokud používáte Cu pražce, odcvaknout patřičný počet pražců), vyrovnat pražce na rovnoměrnou vzdálenost, najít vhodné místo pro pájení vodičů a označit lihovou fixkou
  2. Roztáhnout  plastová pražcová pole na bezpečnou vzdálenost (pokud se pájí rychle, stačí cca 2cm), očistit patu koleje
  3. Pocínovat patu koleje, pocínovat přívodní vodič (nejlépe lanko, ne drát, průřez tak kolem 1mm2)
  4. Připájet oba vodiče, pokud jsou dva páry (delší modul než flexa – dodržet barvy izolace) – pájíme „na tupo“

Flexi koleje s připájenými vodiči opět přiložit na modul, přisunout pražce do původní polohy, kontrola polohy. Poté vyznačit na korku místo vrtání pro průchod vodičů podložím.

Vyvrtat patřičné otvory – doporučuji průměr cca 5-6mm, jednak vrták rád při vrtání do korku uhne, jednak větší průměr dovolí případne korekce (kdo vrtá 2mm díru, je frajer. Já to nejsem…)

Celou sestavu navléci vodiči do dírek a zkontrolovat,zda vše sedí. Následuje zakrácení kolejí.

Vyrovnání a zakrácení koleji

Máme připájené přívodní vodiče a modul delší, než délka flexy. Tudíž musíme ty zatracené koleje nějak přiříznout.

Již při pájení přívodních vodičů jsme si řekli, že např. levou flexu použijeme celou a pravou budeme krátit (je to v podstatě jedno).Konce flexky máme nastavené na konce modulu. koleje se nám tedy uprostřed překrývají (chápeme?).

Je třeba přesně (!!) nastavit koleje na okraj modulu – použiveme buď kovovou šablonku , přišroubovanou na rozhraní modulu nebo jakýkoliv pevný doraz (špalík), co nám kolega ochotně přidrží… a označíme (potřebujeme přesnost!!) polohu řezání flexy. Já si nechávám tak cca 0,5mm přídavek, poněvadž přikrátit to jde, ale prodloužit už neee !!

Flexku, určenou pro přiříznutí, zdemontuji, odsunu, nebo lépe úplně stáhnu, jedno pražcové pole, a kolejničky přiříznu.Dá se to udělat buď řezacím kotoučkem v Proxxonce (fakt se tam píšou ty dvě x – že?) nebo pracněji ale přesněji modelářskou pilečkou (zubatá žiletka).
Celé opět složit, otestovat, jsem -li příliš dlouhý – zakrátit (v klubu je taková malá modrá kotoučová bruska…) znovu sestavit – a je to !

Následuje fixace konců kolejí

 

Fixace konců kolejí

Nejprve je třeba se rozhodnout, jak a zda vůbec se bude fixovat konec koleje na hraně modulu. Fixace je nutná pro lepší odolnost kolejí při manipulaci s modulem, protože konce koleje jsou nejvíc „na raně“ a vytržených kolejí jsem viděl už poměrně dost…Na druhé straně ten. kdo pokládá koleje na domácí kolejiště, kde ví, že nikdy, ale fakt nikdy nebude toto kolejiště stěhovat, může si dovolit ten luxus koleje nefixovat.

Momentálně znám dva způsoby, jak koleje fixovat  – tož si vyberte – první je jednodušší, druhý je jistější

  1. Hřebíčky
  2. pertinaxové Cu pražce

 

ad 1, Hřebíčky

  1. Nejprve je třeba v překližkovém rozhraní narýsovat dvě rysky,12mm od sebe a vyvrtat v nich dvě díry, průměr cca 5mm.Pěkně doprostřed tloušťky překližky, prosím ! Hloubka tak asi 10mm
  2. pořiďte si mosazné hřebíčky. Špičku ohněte – vznikne něco jako háček na ryby. Měl by se vejít do předvrtané díry 5mm. Zkuste, zda i délka je v pořádku – po zkusmém přiložení hlavičky na patu koleje se nesmí opírat o dno předvrtané díry – jasné, ne?
  3. Zkusmo přiložte kolej a poznačte si (nejlépe fixkou lihovkou), kam přijde napájet hřebíček – pozor na pražce – aba se hřebíček strefil do mezery mezi nimi !!
  4. Stáhnout plastové pražcové podloží, očistit patu koleje, hlavičku hřebíčku, napájet – pájet umíme, ne?POZOR na polohu hřebíčku
    – háčku na ryby! – aby jste nezjistili, že máte dvě díry d5mm 12mm od sebe, ale háček se vám tam , když ho napájíte kolmo na osu koleje, nevleze !!! (vlastní zkušenost)
  5. Předvrtané otvory 5mm naplnit dvousložkovým epoxydovým lepidlem (stačí namíchat opravdu malou trošku)
  6. Na rozhraní modulu připevnit (2 x M5) polohovací šablonku
  7. Připlácnout kolej s hřebíčky – háčky do lepidlových děr, zapolohovat na šablonku – směr i výšku a nechat zaschnout
Přilepená kuprexitová destička na rozhraní modulu s připájenými kolejnicemi.

 

  1. kuprexitové destičky přilepit na kraj modulu, vystředit na osu a zarovnat s čelem modulu. Použijte dvousložkové lepidlo, musí to fakt dobře držet.
    POZOR! Kuprexitová destička je přilepena částečně na překližce, částečně na korku. To znamená, že pžed lepením musí přesně korek lícovat s překližkou – jestli ne, tak šmirgl, a jedem !
  2. pocínovat Cu pražce destičky – POZOR ! nepřehřát, jinak vám Cu folie upadne a je to v háji !! (vlastní zkušenost) Cínovat rychle, potřít předem RAZANTem (pájecí pasta)
  3. Pocínovat patu koleje (předem očistit, potřít RAZANTem) po délce destičky – je snad jasné, že obě kolejnice, ne?
  4. Celé sestavit na modul, vše ještě jednou zhlídnout a poté připájet konce kolejí k kuprexitové destičce
    1.  Odtáhnout plastová pražcová pole, co to jde
    2. Zafixovat polohu jedné kolejnice (šablonka), připájet první pražec
    3. Zkontrolovat polohu, ev. opravit, poté připájet zbytek pražců na jedné kolejnici
    4. Vložit měrku rozchodu nebo 12mm hlazenku, připájetprvní pražec druhé kolejnice
    5. Kontrolovat rozchod, připájet zbylé pražce druhé kolejnice
  5.  Přebytečný cín odstranit (jehlový pilník)

Následuje lepení, resp. hřebíčkování k podloží

Připevnění kolejiva k podloží

Máme tedy připájené konce, zakrácené flexky a jdeme na vyrovnání a přilepení.

Používám metodu lepení a poté připevnění štěrkem, prolitým zředěným SPORTAKRYLem (akrylátový bezbarvý MATNÝ lak)

Vložená ocelová hlazená tyč 12x10mm mezi kolejnice pro vyrovnání nivelity

 

  •  lepení
    Teď příjde ke slovu pravítko nebo 12mm hlazenka (kus ocelové čtyřhranné tyče 12x10mm, délka 800. kterou jsem ráčil zakoupiti v brněnské Feroně). Pokud mám pravítko, přiložím jej z vnější strany, moji ocelovou tyčku vkládám dovnitř mezi kolejnice. Pokud jsem spokojen a vše sedí, zakapu zředěným lepidlem (1:2 ve prospěch vody) mezery mezi pražci na vnějších částech pražců.Zatížím a nechám proschnout. Toho lepení je pouzr montážní, konečná fixace celého kolejiva je teprve po zasypání štěrkem a prolití lepidlem, nicméně drží to dostatečně.

 

Další známé metody jsou

  1. Hřebíčkování – je relativně zdlouhavé a po zaštěrkování podle mého názoru již zbytečné. Dírky pro hřrbíčka je třeba předvrtat (do rostlého dřeva i do sololitu je zatloukání hřebíčků fakt porod…) Hlavičky hřebíčků jsou vidět – dají se po zaštěrkování vytáhnout. POZOR! jesltliže se používá korek jako podloží, při přibíjení se rádo stává, že hřebíček promáčkne pražec, pokud do toho moc mlátíte – takže opatrně!!Hřebíčky jsou speciální, je třeba je koupit a nejsou levné… Ale jde to také a máte možnost opravy před zaštěrkováním. Pro obloukové moduly rozhodně více smysluplné.
  2. Lepení na oboustrannou pásku – je třeba již dopředu počítat s tloušťkou pásky – vzhledem k tomu, že v oblasti čela modulu se plastové pražce dotýkají přímo překližky a v ostatní oblasti oboustranné pásky, která je 1 mm silná, musí být mezi podložím a čelem modulu schodek 1mm (tloušťka oboustranky).Pokládka probíhá potom tak, že se nalepí kousky oboustranky zespodu na plastová podloží (v TT, kde je šířka podloží 19 mm, se dá použít přímo vyráběná šířka 19mm). Odstraní se krycí papírky. Před položením kolej se do korkového podloží zapíchají pomocné špendlíky, zešikma, tak, aby kolej nesedla až na podloží.Postupným odstraňováním špendlíků kolej sedá na svoje místo. Polohu lze špendlíky mírně korigovat. Pokud se použije oboustranka renomované firmy (pozor na „šunty“), drží kolejivo skutečně velice pevně i bez použití přídavné fixace zakapávaným štěrkem. Vyzkoušeno v klubu na HO kolejišti. Fakt.
    Následuje štěrkováníTak už to budem mít brzy za sebou.stačí to posypat trochu štěrkem, zalít lepidlem….. a bude to vypadat hrozně. Takže ještě trochu trpělivosti, protože to, co budem dělat teď, bude vidět. A hodně.

    Štěrkování, patina

    Použitý materiál při štěrkování lze buď nasbírat na vhodném místě – v nejbližším lomu nebo koupit mrzce v obchodě. Je to otázka vkusu a taky peněz. Odhaduji, že jeden pytlík štěrku (fa Polák) vydrží tak na čtyři až pět metrových modulů (jednokolejka, TT). Stojí kolem 30,-Kč. Takže si to přeberte. Jenom jedna rada – pozor na kupovaný barvený štěrk! Nebrat, barva pouští a je to potom dost hrůza!

    Používám štěrk zrnitosti TT , odstín „Znělec“, fa Polák

    Postup:

    1. Ustříhnout u pytlíku malou dírku – rožek (malá dírka je tak asi 2mm)
    2. Nasypat asi 10cm kupičky doprostřed mezi kolejnice – radši míň, než víc
    3. Štětcem, nejlépe plochým (šířka cca 8mm) s měkkými chlupy (důležité!!) rozhrnout štěrk do „kasniček“ (kasnička je mezera mezi pražci – říkali jsem tomu tak na Balogu, ne Ivoši?)
    4. Přisypat trochu štěrku (pokud skrz tu malou dírku toho padá málo, zkuste prsty mnout pytlík, ono se to rozjede…)
    5. Znovu štětcem rozhrnout ZÁSADA – je lépe málo a navíckrát, než tam toho nasypat hromadu !!! Štěrk musí dosahovat úrovně pražců,možná trošinku méně ale nikdy více !!!
    6. Malým kulatým štětcem (opět důležité- měkké chlupy) shrnout zrníčka štěrku z povrchu pražců –  ZÁSADA na pražcích není ve skutečnosti žádný nebo jen minimálně štěrku!!
    7. Tímto postupem zaštěrkovat celý modul ZÁSADA – průběžně odhánět škodolibé kamarády s rýmou !

       

    Pokud je prostřední část kolejí zaštěrkována, můžeme ji zakapat.Lépe ihned protože…..no prostě ihned.

    Pořídíte si dvě lahvičky s kapátkem. Od laku na vlasy (nebo je to tužidlo?).Plastové, aby se daly mačkat.Do první příjde voda s pár kapkami nějakého saponátu (JAR,…) Opravdu stačí málo – tak dvě kapky (jako v té reklamě…). Do druhé naředěný SPORTAKRYL 1:2 (ve prospěch vody).

    Postup je jednoduchý:

    1. Do každé kasničky kapka vody (krásně se to rozpíjí, že?), jen pozor, kapat z minimální výšky aby se štěrk nevyplavil
    2. Do každé kasničky kapka ředěného lepidla
    3. Počkat, až to uschne (do příští seance)
Štěrkování – dosypávání s pytlíku štěrku do úrovně pražců
Hrubé přehrnutí štěrku. Tupování štěce lze štěrk v kasničkách mírně udusat a nacpat ho i pod kolejnice. Teda jen ten, kdo ví, co to je tupování (prozradím za pět korun…)
Jemné smetení štěrku s povrchu pražců

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *