Kalibrace vozidel v JMRI

19.1. 2018

Na všech klubovních kolejištích jezdíme digitálně. Jednou z podmínek nasazení vozidel na klubovních kolejištích je jeho kalibrace. Jak na to?

Každé hnací vozidlo musí být vybaven digitálním dekodérem (jako Lenz, Zimo, Kühn, CT elektronic, Digitrax apod) dle norem DCC a standardů NMRA. Každý dekodér má spoustu nastavovacích parametrů, které je potřeba před uvedením mašinky do provozu na kolejišti nastavit.

Co je potřeba nastavit?

Nastavit se dá fůru věcí včetně zvuků, světel, ABC, … ale nutné je toto:

  1. Parametry popisující mašinku – název, vlastník, popis, poznámka atd. tyto parametry mají pomoci identifikovat moji mašinku.
  2. Adresa
    Každá mašinka MUSÍ MÍT SVOJI JEDINEČNOU ADRESU (tato adresa musí být jediná a nesmí se opakovat).
  3. Rychlost jízdy
    Jde o to, že řídící software kolejiště neříká mašince :“ jeď rychlostí 40 km/h!“ ale říká jí: “ jeď jízdním stupněm 15!“. A naším úkolem je nastavit parametr pro jízdní stupeň 15 tak, aby mašinka skutečně jela čtyřicítkou.
  4. Zpomalení (brždění) a akcelerace (rozjezd)
    Zrychlení je víceméně otázka vkusu ale zpomalení je velice důležité. Řídící software kolejiště nejprve zpomalí mašinku na jízdní stupeň 15 (40 km/h). a pak ji 50 cm před bodem zastavení udělí jízdní stupeň 0 (0 km/h). Mašinka začne zpomalovat, až se zastaví. Krátce řečeno je třeba nastavit parametr pro zpomalení tak, aby model zastavil z rychlosti 40 km/h bezpečně během 50 cm.

Adresa mašinky

Podle klubovních norem je adresa ČTYŘMÍSTNÁ a první TŘI číslice vyjadřují ŘADU a ČTVRTÁ POŘADOVÉ ČÍSLO. Například Malý Hektor řady 720 dostane adresu 7206, 7541 bude Brejlovec a 8206 je Singrovka. Párovky mají adresu odvozenou od Kryšpínova značení, tudíž 4640 ; 5556; 4226 a podobně.

Seznam obsazených adres vyčteš z PC serveru u kolejiště. Ze seznamu již založených vozidel zjisti, jaká adresa je volná.

A nyní se přesuň ke zkušebnímu okruhu, kde zapni vše, co je zapotřebí (zdroj, centrála NanoX, PC) a zkontroluj, zda je přepínač vlevo v poloze „DCC“. Polož mašinku na koleje a spusť program JMRI. Kalibrace jde provést i v jiných programech, popisuju JMRI, protože je to free software a používáme ho již dlouho a úspěšně. Zdarma ke stažení na jmri.org.

Nastavení parametrů popisující mašinku

Po spuštění JMRI a nalezení správného dekodéru se objeví toto okno:

Vyplň políčka podle vzoru .Toto slouží k evidenci a rozpoznání mašinky a na její jízdní vlastnosti to nemá žádný vliv.

Nastavení adresy

Okno má nahoře spousty záložek, ale nás budou zajímat ta, co jsem zamaloval žlutě:

A jdeme hned na záložku „základní“

Tady je třeba kliknout na čtyřmístnou adresu a vyplnit adresu, co jsi si zapsal. V mém případě bude nová „7216“. Po zapsání nové hodnoty do libovolného políčka v JMRI políčko zežloutne. Data jsou teď v PC ale ne ještě v mašince! Změny zapíšu do dekodéru kliknutím na tlačítko „Zapsat změny listu“ nebo „Zapsat úplný list“.

V mašince to začne škubat (to je v pořádku, dekodér si tak povídá s centrálou) a až to přestane, jsou data zapsaná v dekodéru.

Ovladač jízdy (Throttle)

Teď už má naše mašinka novou adresu a tak to hned vyzkoušíme, zda se to povedlo. V JMRI vyvoláme ze základní obrazovky nový ovladač (Throttle). Vypadá takto:

a do spodního políčka vepíšeme novou adresu mašinku a klikneme na „Nastavit“.

Vlevo je jezdec pro rychlost, dole políčka pro vpřed a vzad. Roztáhni jezdec a zkus, zda se mašinka rozjede. A zpět a ještě zkus světla a třeba zvuk, máš-li zvukový dekodér. Pokud vše reaguje, podařilo se adresu úspěšně nastavit. Pamatuj si ji nebo nejlépe napiš na nálepku a nalep na spodek stroje.

Nastavení rychlosti

Budeš potřebovat ovladač jízdy a záložku tabulka rychlosti. Ta vypadá takto:

Než začneš cokoliv nastavovat, zaškrtni volbu „použít rychlostní tabulku“. Pokud to neuděláš, bude veškeré nastavování neúčinné!

A ještě jeden fígl – nastav si v okně ovladače ne procenta, ale přímo jízdní stupně. Pokud na to nepřijdeš sám jak, prozradím za pět korun…

Mezi jízdními stupni a rychlostmi v km/h existuje převodník.

Napřed přejdi na záložku rychlostní tabulky a klikni na tlačítko „Přečíst úplný list“ (v anglické verzi je to „Read full sheet“. Začne to škubat a jednotlivé jezdce přestanou být žluté a začnou se upravovat podle aktuálního nastavení dekodéru mašinky. Vyčkej, až bude hotovo.

Potom rozjeď mašinku na rychlostní stupeň 15

Teď urči, jak rychle mašinka jede. Máš na to dvě metody:

  1. buď je k dispozici tachovůz – vagón s zabudovaným cyklocomputerem
  2. nebo si odstopkuj ujetou známou vzdálenost
    K tomu je zapotřebí trochu matematiky:
    známá vzdálenost bude 60 cm (je to označeno přímo na testovacím okruhu)
    40 km/h odpovídá v H0 času 4,7 sec. Další časy:
Čas na ujetí 60cm v sec
Rychlost v km/hod H0 TT
40 4,7 6,5
60 3,1 4,3
80 2,3 3,2
100 1,9 2,6

Pozn.: toto je skvělá pomůcka pro „letce“ kteří fičí na kolejišti posunovací mašinkou 140km/h a děsně se jim to líbí…  

Přejdi zpět na záložku rychlostní tabulky, jezdi myší přes jednotlivé jezdce rychlosti a najdi stupeň 15.

Pokud je mašinka rychlejší, stáhni jezdec dolů, pokud je pomalejší, nahoru. Na okolní jezdce se nedívej. NEZAPOMEŇ KLIKNOUT NA TLAČÍTKO  „ZAPSAT ZMĚNY LISTU“ (jinak se nic nestane).

Zkontroluj, zda se rychlost mašinky upravila. pokud ano, přejdi na jízdní stupeň 19 (odpovídá 60 km/h)

Proveď to stejné, jako u stupně 15. Okolních jezdců si nevšímej. A ještě jednou pro stupeň 21. ALE:
Pokud kalibruješ stroj, který má maximální konstrukční rychlost např. 60km/h, Nastav 60 (odpovídá stupni 19) A ZBYTEK DOPRAVA STÁHNI NA STEJNOU ÚROVEŇ! Potom i přesto, že JOPka bude povelovat mašinku „Jeď rychle!“ tak mašinka pojede pouze maximálkou své velké předlohy!

Teď, když máš nastaveny stupně 15, 19, 21, dotáhni jezdce zbylých mezistupňů tak, aby tvořily plynulou křivku. Je to důležité pro plynulou jízdu přes ruční ovladač (Rocomouse, FREDI,…).

Ještě jednou nech zapsat list a můžeš soubor s daty mašinky uložit (Soubor, Ulož).

Rozjezd a brždění

A ještě jedna záložka a jsme hotoví – a sice „Motor“.

Platí pravidlo (pro H0): “ Stroj musí zastavit z rychlosti 40 km/h (15 jízdní stupeň) na vzdálenosti 50 cm“.

Rozjedeme tedy z ovladače mašinku na jízdní stupeň 15 (modelových 40 km/h).

Na zkušebním okruhu jsou značky vzdálenosti. Když čelo mašinky mine značku 0 (nula), stiskni tlačítko „Zastavit“ (NE STOP, to by mašinka stála „na fleku“!!). Stroj začne zpomalovat a zastaví se.

Uprav číslo v políčku „Deceleration“ menší číslo znamená rychlejší brždění a naopak. Nezapomeň na zapsání listu do dekodéru. Opakuj test zastavení až mašinka SPOLEHLIVĚ zastaví mezi 49–50 cm od nulové značky.

Rozjezd otestuj tak, že do políčka ovladače, kde jsou uvedeny rychlostní stupně, napíšeš z klávesnice třeba 15 a stiskneš na klávesnici PC ENTER. Mašinka se začne rozjíždět na stupeň 15. Pro rozjezd není žádné omezení, jen si uvědom, že malá párovka nebo motoráček nevypálí dopředu jako raketa, tak ať to vypadá trochu realisaticky prosím!

A to je vše. Soubor – Uložit a máš hotovo. Pokud se mašinka během provozu nějak rozhasí, máš data zálohovaná. Na PC se vytvořil soubor XML, který jde exportovat, uložit na flešku a data o svých mašinkách si můžeš přečíst i jiném PC.

Hodně zdaru a kdyby něco, přihlas, se, pokud budu vědět, poradím.

Jirka Veselý

7 odpovědí na “Kalibrace vozidel v JMRI

  1. Ahoj Františku, je to dáno jednoduše měřítkem, žádný SW, žádná norma. Rychlost je podíl dráhy a času – to víme ze školy, žejo… čas je konstanta a dráha je 87x či 120x menší (H0 či TT).
    To znamená, že skutečné 40km/h (11,1m/s) odpovídá v H0 0,127m/sec. Měřím-li rychlost stopkami na vzdálenosti např. 0,5m (rysky na kalibračním okruhu) a naměřím-li tedy čas 3,9 sec, jede moje H0 mašinka modelovou 40km/hod.
    Excel mi ulehčí práci, data pro ostatní rychlosti mám rychle, protože závislost je lineární.

    Druhá možnost je použít kalibrační vůz, sestavený ze starého vagónku a cyklokomputeru. Na cyklouši nastavím patřičný obvod kola a tažený vagónek mi pak ukáže modelovou rychlost vozidla. A TEĎ OTÁZKA : MÁM NASTAVIT OBVOD SKUTEČNÉHO KOLA VOZU NEBO OBVOD MODELOVÉHO KOLEČKA? Kdo ví? A proč? Těším se na tipy….
    Jirka Veselý

  2. Ještě pro vyjasnění: těch modelových 40km/h za 3,9 sec je měřeno na 50cm, kdežto v textu článku je tabulka, která udává 60cm, tak aby to někomu nemotalo šišku…
    J.

    • Jirko, skúsim to takto. Zaujíma ma odkiaľ máš to, že stupňu č. 15 zodpovedá 40 km/h, stupňu č. 19 zodpovedá 60 km/h atd. Odkiaľ si zobral ten prevod?

  3. Ahoj Františku ještě jednou. Omlouvám se za moji natvrdlost, která mi dovolila odpovědět na něco jiného, než jsi se ptal. Takže znovu a lépe :-):
    Je to dáno klubovní normou, která je odzrcadlena do řídícího SW. Např. : Počet regulačních stupňů je 28. Celá tabulka vztahů rychlostní stupeň a modelová rychlost je na PC na kalibračním okruhu. Vznikla celkem jednoduše – stupni nula odpovídá rychlost nula, stupni 28 maximálka (tu si stanov sám – 120 nebo 140 nebo modely jak rychlých mašinek chceš mít), Interval rozděl a máš stupně a rychlosti. Je tedy stanovena dohodou a ctí ji řídící SW (JOP, resp. HJOP). Pro kalibraci je důležité, že každé vozidlo musí zastavit ze stupně 15 na vzdálenost 60cm. Ve vzdálenosti 60cm před návěstidlem je vždy indikace polohy (řezání kolejového obvodu nebo infračidlo) a vozidlo je před tímto úsekem povelováno z centrály stupněm 15 (jak jsem již řekl, je to dohoda). Zastavování vozidla je tedy nadvakrát – napřed na 40km/h (15st.), potom na 0km/h (0 st.). Odpověděl jsem ti?

Napsat komentář: Jiří Veselý Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *