Kalibrace vozidel v JMRI

19.1. 2018

Co udělat před tím, než nové vozidlo „může vyjet“ na trať?

Ahoj šťastný majiteli nové mašinky! Byl jsi moc hodný a konečně máš v ruce model, na který jsi se už dlouho těšil. První jízdu už máš za sebou doma a teď už už aby jsi mašinku prohnal na kolejišti v klubu. Vybalíš ji v klubu z krabičky a chystáš se ji položit na Skuhrov, Lesnou či někam na TT modulovku a v tom na tebe někdo houkne:“ máš ji zkalibrovanou?“ A ty „Ne! co to je?“ a zase ten někdo :“ Je to na webu!“ . No a tím myslel tento článek….

Na všech klubovních kolejištích jezdíme digitálně. To znamená, že každé hnací vozidlo musí být vybaven digitálním dekodérem dle norem DCC a standardů NMRA. Každý dekodér má spoustu nastavovacích parametrů, které je potřeba před uvedením mašinky do provozu na kolejišti nastavit.

Co je potřeba nastavit?

Nastavit se dá fůru věcí včetně zvuků, světel, ABC, … ale nutné je toto:

  1. Adresa
    Každá mašinka MUSÍ MÍT SVOJI JEDINEČNOU ADRESU (tato adresa musí být jediná a nesmí se opakovat).
  2. Rychlost jízdy
    Pro jednotlivé jízdní stupně je třeba zkalibrovat skutečnou rychlost jízdy mašinky
  3. Zpomalení (brždění) a akcelerace (rozjezd)
    Toto je extra důležité – špatně seřízené brždění způsobuje, že mašinka na kolejišti nezastaví tam, kde má a „přejíždí“

Adresa na serveru

Podle klubovních norem je adresa ČTYŘMÍSTNÁ a první TŘI číslice vyjadřují ŘADU a ČTVRTÁ POŘADOVÉ ČÍSLO. Příklad:

Malý Hektor řady 720 dostane adresu 7206, 7541 bude Brejlovec a 8206 je Singrovka. Párovky mají adresu odvozenou od Kryšpínova značení, tudíž 4640 ; 5556; 4226 a podobně.

Nejprve tedy zamíříš k serveru vedle PC na Skuhrově a podíváš se (nebo požádáš někoho, ať se podívá, do seznamu již založených vozidel jaká adresa je pro tebe volná. Tuto adresu si zapiš (třeba za uši).

A nyní se přesuň k počítači ke zkušebnímu okruhu, je připojeno vše, co je zapotřebí – zdroj, centrála, PC a kolejivo. Polož mašinku na koleje a zkontroluj, zda je přepínač vlevo v poloze „DCC“
Na PC je nainstalován software JMRI. Je to volný software, ke stažení třeba zde. Softwarů pro nastavování dekodérů je samosebou více, ale jelikož je v Klubu JMRI, budeme se věnovat právě tomu.

Adresa v JMRI

Po spuštění JMRI a nalezení správného dekodéru se objeví toto okno:

Vyplň políčka podle vzoru .Toto slouží k evidenci a rozpoznání mašinky a na její jízdní vlastnosti to nemá žádný vliv.

Okno má nahoře spousty záložek, ale nás budou zajímat ta, co jsem zamaloval žlutě:

A jdeme hned na záložku „základní“

Tady je třeba kliknout na čtyřmístnou adresu a vyplnit adresu, co jsi si zapsal (za uši, jak jsem doporučoval :-)). A teď POZOR!
To co napíšu teď, platí PRO VŠECHNA ZADÁVÁNÁ DATA V JMRI !!!
Po zapsání nové hodnoty do políčka políčko zežloutne. DATA JSOU TEĎ V PC ALE NE JEŠTĚ V MAŠINCE !!!! JE POTŘEBA TEĎ KLIKNOUT NA „ZAPSAT ZMĚNY V LISTU“ NEBO “ ZAPSAT CELÝ LIST“.

V mašince to začne škubat (to je v pořádku, dekodér si tak povídá s centrálou) a až to přestane, jsou data zapsaná v dekodéru a je protentokrát hotovo.  A jdeme dál…

OVLADAČ JÍZDY (THROTTLE)

Teď už má naše mašinka novou adresu a tak to hned vyzkoušíme, zda se to povedlo. V JMRI vyvoláme ze základní obrazovky nový ovladač (Throttle). Vypadá takto:

a do spodního políčka vepíšeme novou adresu mašinku a klikneme na „Nastavit“.

Vlevo je jezdec pro rychlost, dole políčka pro vpřed a vzad – no prostě vypadá to podobně jako Rocomouse. Roztáhni jezdec a zkus, zda se mašinka rozjede. A zpět a ještě zkus světla a třeb a zvuk, máš-li zvukový dekodér. Pokud vše reaguje, podařilo se adresu úspěšně nastavit. Pamatuj si ji nebo nejlépe napiš na nálepku a nalep na spodek stroje.

Tak, to bychom měli a teď hurá na

NASTAVENÍ RYCHLOSTI

Budeš potřebovat ovladač jízdy a záložku tabulka rychlosti. Ta vypadá takto:

Nezapomeň napřed, než začneš cokoliv nastavovat, zaškrtnout volbu“ použít rychlostní tabulku“. Ešlivá to neuděláš, bude veškeré nastavování neúčinné!!

A ještě jeden fígl – nastav si v okně ovladače ne procenta, ale přímo jízdní stupně. Pokud na to nepřijdeš sám jak, prozradím za pět korun…

Tak a teď je potřeba ještě něco vysvětlit. Software, řídící jízdu vlaku (v našem případě JOP nebo HJOP) vydá povel pro jízdu vlaku v JÍZDNÍCH STUPNÍCH a nezajímá ho, jak mašinka jede na ten daný jízdní stupeň rychle. Jinými slovy server na kolejišti řekne centrále: „Adresu 7216 jízdním stupněm 15 vpřed!“ a centrála ten povel vydá. A to, že jízdní stupeň 15 znamená rychlost 40km/h MUSÍME TEĎ NASTAVIT V JMRI.

Ano, tušíte správně, existuje převodník mezi jízdními stupni a rychlostmi v km/h. říká, že např.

Jízdní stupeň Rychlost v km/h
15 40
19 60
21 80

Celý převodník je na PC na kalibračním okruhu na ploše (počítače).

….a jedeme….!

Napřed přejdi na záložku rychlostní tabulky a klikni na tlačítko „Přečíst úplný list“ (v anglické verzi je to „Read full sheet“. Začne to škubat a jednotlivé jezdce se začnou upravovat podle aktuálního nastavení dekodéru mašinky. Vyčkej, až bude hotovo.

Potom rozjeď mašinku na rychlostní stupeň 15

Teď urči, jak rychle mašinka jede. Máš na to dvě metody:

  1. buď je k dispozici tachovůz – vagón s zabudovaným cyklocomputerem
  2. nebo si odstopkuj ujetou známou vzdálenost
    K tomu je zapotřebí trochu matematiky:
    známá vzdálenost bude 60cm (je to označeno přímo na testovacím okruhu)
    40km/h odpovídá v H0 času 4,7 sec. Další časy:
Čas na ujetí 60cm v sec
Rychlost v km/hod H0 TT
40 4,7 6,5
60 3,1 4,3
80 2,3 3,2
100 1,9 2,6

Pozn.: toto je skvělá pomůcka pro „letce“ kteří fičí na kolejišti posunovací mašinkou 140km/h a děsně se jim to líbí…  

Přejdi zpět na záložku rychlostní tabulky, jezdi myší přes jednotlivé jezdce rychlosti a najdi stupeň 15.

Pokud je mašinka rychlejší, stáhni jezdec dolů, pokud je pomalejší, roztáhni nahoru. Na okolní jezdce se nedívej. NEZAPOMEŇ KLIKNOUT NA TLAČÍTKO  „ZAPSAT ZMĚNY LISTU“ (jinak se nic nestane).

Zkontroluj, zda se rychlost mašinky upravila. pokud ano, přejdi na jízdní stupeň 19 (odpovídá 60km/h)

Proveď to stejné, jako u stupně 15. Okolních jezdců si nevšímej. A ještě jednou pro stupeň 21. ALE:
Pokud kalibruješ stroj, který má maximální konstrukční rychlost např. 60km/h, Nastav 60tku (odpovídá stupni 19) A ZBYTEK DOPRAVA STÁHNI NA STEJNOU ÚROVEŇ! potom i přesto, že JOPka bude povelovat mašinku „Jeď rychle!“ tak mašinka pojede pouze maximálkou své velké předlohy!

Teď, když máš nastaveny stupně 15, 19, 21, dotáhni jezdce zbylých mezistupňů tak, aby tvořily plynulou křivku. Je to důležité pro plynulou jízdu přes ruční ovladač (Rocomouse, FREDI,…).

Ještě jednou nech zapsat list a můžeš soubor s daty mašinky uložit (Soubor, Ulož).

ROZJEZD A BRŽDĚNÍ

A ještě jedna záložka a jsme hotoví – a sice rozjezd a brždění. Přejdi na záložku „Motor“

Platí pravidlo (pro H0): “ Stroj musí zastavit z rychlosti 40km/h na vzdálenosti 55cm“

Rozjedeme tedy z ovladače mašinku na jízdní stupeň 15 (modelových 40km/h).

Na zkušebním okruhu jsou značky vzdálenosti. Když čelo mašinky mine značku 0 (nula), stiskni tlačítko „Zastavit“ (NE STOP, to by mašinka stála „na fleku“!!). Stroj začne zpomalovat a zastaví se.

Uprav číslo v políčku „Deceleration“ menší číslo znamená rychlejší brždění a naopak. Nezapomeň na zapsání listu do dekodéru. Opakuj test zastavení až mašinka SPOLEHLIVĚ zastaví do 55cm od nulové značky.

Rozjezd otestuj tak, že do políčka ovladače, kde jsou uvedeny rychlostní stupně, napíšeš z klávesnice třeba 15 a stiskneš na klávesnici PC ENTER. Mašinka se začne rozjíždět na stupeň 15. Pro rozjezd není žádné omezení, jen si uvědom, že malá párovka nebo motoráček nevypálí dopředu jako raketa, tak ať to vypadá trochu realisaticky prosím!

A to je vše. Ulož soubor a máš hotovo. Pokud se mašinka během provozu nějak rozhasí, máš data zálohovaná. Na PC se vytvořil soubor XML, který jde exportovat, uložit na flešku a data o svých mašinkách si můžeš přečíst i jiném PC.

Hodně zdaru a kdyby něco, přihlas, se, pokud budu vědět, poradím.

Jirka Veselý

6 Replies to “Kalibrace vozidel v JMRI

  1. Dobrý deň, čím je daný rýchlostný prevod stupeň – km/h? Norma, konkrétny SW?

  2. Ahoj Františku, je to dáno jednoduše měřítkem, žádný SW, žádná norma. Rychlost je podíl dráhy a času – to víme ze školy, žejo… čas je konstanta a dráha je 87x či 120x menší (H0 či TT).
    To znamená, že skutečné 40km/h (11,1m/s) odpovídá v H0 0,127m/sec. Měřím-li rychlost stopkami na vzdálenosti např. 0,5m (rysky na kalibračním okruhu) a naměřím-li tedy čas 3,9 sec, jede moje H0 mašinka modelovou 40km/hod.
    Excel mi ulehčí práci, data pro ostatní rychlosti mám rychle, protože závislost je lineární.

    Druhá možnost je použít kalibrační vůz, sestavený ze starého vagónku a cyklokomputeru. Na cyklouši nastavím patřičný obvod kola a tažený vagónek mi pak ukáže modelovou rychlost vozidla. A TEĎ OTÁZKA : MÁM NASTAVIT OBVOD SKUTEČNÉHO KOLA VOZU NEBO OBVOD MODELOVÉHO KOLEČKA? Kdo ví? A proč? Těším se na tipy….
    Jirka Veselý

  3. Ještě pro vyjasnění: těch modelových 40km/h za 3,9 sec je měřeno na 50cm, kdežto v textu článku je tabulka, která udává 60cm, tak aby to někomu nemotalo šišku…
    J.

    • Jirko, skúsim to takto. Zaujíma ma odkiaľ máš to, že stupňu č. 15 zodpovedá 40 km/h, stupňu č. 19 zodpovedá 60 km/h atd. Odkiaľ si zobral ten prevod?

  4. Ahoj Františku ještě jednou. Omlouvám se za moji natvrdlost, která mi dovolila odpovědět na něco jiného, než jsi se ptal. Takže znovu a lépe :-):
    Je to dáno klubovní normou, která je odzrcadlena do řídícího SW. Např. : Počet regulačních stupňů je 28. Celá tabulka vztahů rychlostní stupeň a modelová rychlost je na PC na kalibračním okruhu. Vznikla celkem jednoduše – stupni nula odpovídá rychlost nula, stupni 28 maximálka (tu si stanov sám – 120 nebo 140 nebo modely jak rychlých mašinek chceš mít), Interval rozděl a máš stupně a rychlosti. Je tedy stanovena dohodou a ctí ji řídící SW (JOP, resp. HJOP). Pro kalibraci je důležité, že každé vozidlo musí zastavit ze stupně 15 na vzdálenost 60cm. Ve vzdálenosti 60cm před návěstidlem je vždy indikace polohy (řezání kolejového obvodu nebo infračidlo) a vozidlo je před tímto úsekem povelováno z centrály stupněm 15 (jak jsem již řekl, je to dohoda). Zastavování vozidla je tedy nadvakrát – napřed na 40km/h (15st.), potom na 0km/h (0 st.). Odpověděl jsem ti?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *